La setmana
passada va ser una setmana trista per Calafell. En el ple que es va celebrar
dilluns, es van aprovar dues mocions, que demostren la continuïtat de les
polítiques que s’han practicat tradicionalment al nostre municipi, i que en son
les responsables de la situació social i econòmica que patim avui dia.
Per una banda,
s’ha demanat un crèdit de 2,27 milions d’euros. Aquest crèdit es farà servir
per finançar la remodelació de l’estadi de futbol, amb motiu dels jocs de la
mediterrània. Aquí, cal puntualitzar que l’equip de govern compta amb uns ingressos
de 728.000€ per aquest projecte que provenen de la Diputació de Tarragona,
però, del cert és que poc més de 400.000€ estan concedits, la resta només estan
aparaulats, pel que, potser aquí sóc desconfiat, no hi comptaria gaire. Per altra
banda, s’ha aprovat una moció de suport al projecte de la Generalitat relatiu a
l’Ampliació del Centre Recreatiu-Turístic de Vila-seca i Salou, popularment
conegut com el Barcelona World.
No negaré que el
nostre municipi necessita una millora dels espais esportius existents. Vivim en
un municipi on l’esport és una part important, no només de l’activitat d’oci,
sinó també de la oferta turística. Una millora dels espais esportius, per
descomptat, comporta una millora en la qualitat de la oferta esportiva del
nostre municipi, el que és profundament positiu.
Però, també ens
hem de posar en context. En primer lloc ens trobem en una situació de
desesperació econòmica. El Baix Penedès és la comarca líder en atur, i en atur
de llarga durada a Catalunya. Del que es deriva que la societat calafellenca es
troba en una situació d’emergència social. Per un altra ens trobem en una
situació en que el nostre municipi te un deute que podríem considerar
astronòmic, tot i que, és cert que en els darrers quatre anys, aquest s’ha anat
reduint.
Bé, que demostra
això? Això ens demostra que les polítiques aplicades en els últims anys, no han
servit per revertir la situació sòcio-econòmica del nostre municipi. Ni la retallada pressupostària de l’anterior equip de govern, ni les encara més
anteriors inversions en equipaments municipals que es van fer al municipi, han
servit per pal·liar l’emergència social del nostre municipi. No vull qüestionar
les millores en equipaments fetes per aquests equips de govern, perquè es de
suposar que les millores en equipaments municipals, i la obra pública acaben
revertint en una millora de la qualitat dels serveis públics del nostre
municipi. Però, aquí, el que vull qüestionar, són les prioritats a l’hora de
realitzar inversió, i les decisions preses l’hora d’escollir el nostre model de
municipi.
Com ha passat en
d’altres regions, i a d’altres municipis de la Costa Daurada, el model econòmic
del nostre municipi s’ha basat en el turisme massiu de platja, i en el sector
immobiliari, en els eixos d’habitatge, turístic i equipaments públics, i retro-alimentats
entre ells. Aquest model de municipi ens ha deixat un Calafell ambientalment
destruït, i amb una situació d’emergència social, provocada per l’elevada exposició
de la població activa al mercat immobiliari en esclatar la bombolla immobiliària,
i per l’estacionalitat del sector turístic. A més, la inversió en equipaments
municipals, molt dels quals infrautilitzats, o simplement no utilitzats, també
és la responsable d’una part important del deute municipal, que no s’ha pogut
reduir substancialment degut a que la previsió de creixement d’ingressos per la
pota de la recaptació d’impostos al sector immobiliari, ha estat molt allunyada
de la realitat. Aquesta no és una situació única a Calafell, hi ha molts
ajuntaments als que, l’esclat de la bombolla immobiliària els hi ha suposat una
enorme caiguda d’ingressos, i ha deixat el deute municipal en una situació
difícil de gestionar, i fons i tot en situació d’intervenció. El que és
d’esperar, és que, un cop constatat que un model de municipi basat en el
creixement urbanístic i en el finançament de l’obra pública, basat en els
futurs ingressos, és un model que no funciona, els gestors i les gestores del
consistori, no tornin a apostar pel mateix model.
Això, aquesta
aposta per el model d’especulació immobiliària, i pels futurs ingressos, la
puntada de peu cap endavant, queda molt ben representada amb l’aprovació
d’aquestes dues mocions. Per una banda comencem ampliant el deute municipal en més
de dos milions d’euros, destinats a obra pública, i per un altra banda,
posicionem el nostre consistori a favor d’un model de negoci especulador i
destructiu, que és el Barcelona World.
Encara que pugui
semblar que posicionar el nostre municipi a favor de Barcelona World, un
projecte que es farà relativament lluny, no té gaire importància, aquesta és
una acció clau en la política del nostre municipi, ja que posa de relleu quin
és el model de municipi en el que pensen els partits que han votat a favor.
Barcelona World
és un projecte econòmic basat en la construcció de més de 12.000 places
hoteleres en 6 parcs temàtics, dotats de centres de convencions, casinos, i un
espai destinat les smart cities i als
vehicles elèctrics. Com podem veure, es
tracta d’un projecte econòmic que de nou es basa en la mera especulació
immobiliària. Es construeixen 12.000 places hoteleres en una regió on, a dia d’avui,
ja hi ha una oferta hotelera que supera la demanda, amb un gran nombre de
places que no s’arriben a omplir, ni tan sols en temporada alta. A més, es tracta d’un projecte molt
destructiu ambientalment, ja que, s’estima la necessitat d’aigua en 2.000
milions de litres/any, que hauria de procedir del ja minvat cabdal de l’Ebre,
destruiria els espais d’interès natural de la Pineda, i pretén convertir la
Platja Llarga de Salou en un espai exclusiu per als clients. També hem de tenir
en compte que, el tipus de treball que es podria crear (els promotors prometen
40.000 llocs de feina), necessitaria d’una ingent quantitat de recursos (sòl
urbanitzable, aigua, energia, serveis públics), no garanteixen sostenibilitat,
i la seva rendibilitat empresarial depèn en gran mesura de canvis legislatius
que suposen avantatges fiscals als joc, i pèrdua de drets laborals del
treballadors i les treballadores.
Bé, aquí podem
veure quin es el model de municipi al que el nostre ajuntament ha decidit donar
suport, i, lamentablement, podem veure que s’assembla en molts aspectes al model
de municipi que estem patint a Calafell. Una oferta turística sobredimensionada, destrucció del medi ambient, llocs
de treball precaris i estacionals, inversió pública per a potenciar la
especulació immobiliària, bé per la construcció d’habitatge, bé per la construcció
d’equipaments públics, o el lloguer dels mateixos.
La contractació
d’un crèdit de dos milions d’euros per a finançar la millora dels equipaments
esportius, amb motiu dels Jocs de la Mediterrània (ja coneguts com els Jocs de
la Fam), ens endeutarà per tenir unes millors instal·lacions esportives, en un
context en el que, el que necessitem, es pal·liar l’emergència social,
destinant tots els recursos possibles a les àrees de benestar social i de
promoció econòmica. La elaboració d’un pla de desenvolupament econòmic sostenible
al nostre municipi, o la proposta de fer-ho a nivell comarcal, brilla per la
seva absència. Continuem perpetuant el model d’especulació immobiliària,
endeutament perpetu i destrucció del medi natural, com sempre en detriment dels
sectors econòmics sostenibles i respectuosos amb el medi ambient, i a sobre en
un context d’emergència social, en el que el que necessitem és, per una banda
pal·liar aquesta emergència social, i per un altra trobar una alternativa
econòmica sostenible que pugui generar ocupació estable, desestacionalitzada i
de qualitat.
Per això,
insisteixo, la setmana passada va ser una setmana trista a Calafell, perquè el
ple del nostre ajuntament, va decidir continuar cometent els errors del passat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario